X
تبلیغات
آراز - دعا نویسان اهر!

آراز

آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند برابرند؟

دعا نویسان اهر!

دعانویسان اهر!

                           (1) 

ریشه یابی علل  و چگونگی گرایش مردم به خرافه گرایی و توسعه چشم گیر پدیده ی «دعا نویسی» که مدل محلی جادوگری ، جن گیری و رمالیسم است فرصت و تخصص مناسب می طلبد که قطعاً از ظرف توانایی های بنده خارج است ولیکن بر اساس مشاهدات و تحقیقات میدانی و حضور در خانه چند تن از دعانویسان بنام اهری و گفتگوهای انجام شده با مشتریان ایشان، سعی شده است گزارش مناسبی در خصوص فعالیت این «دعانویسان» تهیه شود.

 

توجه و گرایش طبقه فرودست اجتماعی - و نه صرفاً فرودست اقتصادی - جامعه به پدیده دعانویسی و تمایل به گره گشایی ازمشکلات خود و حتی درمان بیماری ها و یا ایجاد مزاحمت و دشواری برای دشمن و یا بدخواه خود، از طریق جادوگری و جن گیری از دیر باز در جامعه ما وجود داشته و به یقین در آینده نیز خواهد داشت اما مورد جالب توجه در این میان که ایده تهیه این گزارش را در ذهن من ایجاد کرد،حضور چشم گیر افرادی از  طبقه متوسط و حتی قشر فرهیخته جامعه در میان مشتریان این دعانویسان است.

«آ» مقبول ترین،مشهورترین و متنفذترین دعا نویس اهری است، دفتر کار و منزل وی در چای کنار شرقی اهر واقع است و سالهاست که دقیقاً در همین محل به کار دعانویسی مشغول است. چهار سوی حیاط خانه اش با دوربین های مداربسته کنترل می شوند و یک مرد جوان در سمت منشی ،برای مراجعه کنندگان وقت ملاقات تعیین می کند.برای شرفیابی به حضور ایشان ابتدا باید در ساعات اولیه صبح -ترجیحاً بین ساعت6 الی 8- در محل حاضر شوید و در صف بیاستید(تفکیک جنسیتی به شکل سیستماتیک اعمال نمی شود)، بین ساعت 7  تا 8 منشی از راه می رسد و به داخل خانه می رود و بعد از مدتی در باز می شود، براساس ردیفی که در صفِ بیرون از خانه داشته اید به شما تکه چوب یا تکه کاغذی می دهند که شماره (نوبت ویزیت)شما را مشخص می کند که هزینه این مرحله که تا رویت خود دعا نویس ادامه دارد و به «کتاپ پولی» معروف است5000 تومان می باشد.بعد از طی این مراحل، با در نظر گرفتن شماره خود و کمی پرس و جو می توانید ساعت دقیق شرفیابی خود به محضر دعانویس را مشخص کنید که برای همراه بنده، یک روز بعد حاصل شد.اگر خانم باشید به شکل مستقیم و اگر مرد باشید به شکل غیر مستقیم با «آ» ملاقات می کنید و با طرح مشکل خود از او راه حل طلب می کنید و وی برای شما کتاب باز می کند که هزینه این مرحله همان 5000 تومان «پول کتاب» است.بعد از تشخیص نیاز شما، نوع دعا و هزینه آن را تعیین می کند و با دریافت مبلغ توافقی که بسته به نوع و قدرت دعای نوشته شده بین چند ده هزار تومان تا چند صد هزار تومان متغییر است در طی یکی دو روز آینده دعای شما را تحویل می دهد و البته نحوه مصرف و طریقه فعال سازی دعا بسته به ویژگی و کاربرد آن مشخص می شود.

و نکته آخر اینکه شاخص ترین ویژگی این دعانویس از دید مشتریانش خیرخواهی او و نوشتن دعاهای صرفاًخیرخواهانه و مشکل گشا است.

محمدرضا، اهل تبریز است تحصیلات دانشگاهی دارد و در صنف کفاشان بازار این شهر کار می کند،ورشکست شده و  به توصیه همسرش ساعت 5 صبح از تبریز راه افتاده و برای ملاقات با «آ» لحظه شماری می کند.ایرج دانشجوی زمین شناسی است و در محله معماران اهر زندگی می کند و آمده تا «آ» محبت او را در دل دختر مورد علاقه اش بیاندازد.زن میانسالی برای باز کردن بخت دخترش که می گوید بسته اند آمده و زنی دیگر می گوید نوه اش از پستان مادر شیر نمی خورد و....

«ق» مرد کهن سالی است که در میان دعا نویسان اهری شبیه ترین چهره را به جادوگران فیلم های هالیوودی دارد.این مرد شهرت «آ» را ندارد ونحوه کارش هم برعکس «آ» با برنامه و سیستماتیک نیست و مشتریان خاص به خود را دارد و به گفته ی برخی از مشتریانش تبحر عجیبی در طلسم، رفع طلسم و دعا های معکوس دارد.«ق» تا چند سال پیش ساکن بهرام آباد بوده و هم اکنون در شله بران زندگی می کند.اغلب مشتریان وی بر عکس «آ» که از همه قشر طرفدار دارد بیشتر زنان هستند.با تمهیدات فراوان موفق شدم با یکی از مشتریانش گفتگو کنم.می گفت: دامادمان صبح تا شب دخترم را کتک می زد و او را نمی خواست، «ق» گفت طلسمش کرده اند، طلسمش را باطل کرد و اخلاق دامادم خیلی خوب شد.در بین مشتریان این مرد اصطلاحی وجود دارد که می گوید:«بوغدانی دوواردا یریدر» یعنی دانه های گندم را بر روی دیوار به حرکت وا می دارد!

«م.غ» ساکن جاده ی آذغان است و به لحاظ ویژگی های اخلاقی شبیه «آ» است و مشتریانش می گویند فقط برای رفع مشکل و بیماری دعا می نویسد.

«ع.پ» در محله چلپ وردی اهر دعانویسی می کند و مرام کاریش شبیه به مرام «ق» از شله بران است و به قول مشتریانش «گبک یازیر» یعنی بروی ناف دعا می نویسد.

«ح» ساکن محله شهریار(سید آباد) است و به تازگی وارد جرگه دعانویسان شده و مشتریان محدودی دارد.

«ح» ساکن محله بهرام آباد است و برعکس دعانویسان چیزی نمی نویسد و یا کتیبه ای برای خوردن و یا سوزاندان به شما نمی دهد ولی در کمال تعجب ادعای دارا بودن قدرت حل مصائب و شفا بخشی و دم مسیحایی دارد و با اخذ پول و نذری خواسته مشتریانش را اجابت می کند.گفته می شود وی از یک خانواده مسکین این محله بوده و از چند سال پیش و با طرح ادعاهای عجیب قسمتی از خانه خود را به حسینه تبدیل کرده و در حال حاضر به جمع آوری نذورات مردم اشتغال دارد و عده ی زیادی از زنان این محله و سایر نقاط شهر برای زیارت وی و طرح خواسته هاشان به خانه وی می روند.

به امید خدا روند معرفی دعانویسان و رمالان اهری را ادامه خواهیم داد چرا که تعداد آنها بیشتر از آنی است که تصورش می رود.اما فی الحال به برخی از نکات حائذ اهمیت در این خصوص اشاره می کنم؛

1-مهمترین نکته در خصوص فعالیت این دعانویسان، سهولت دسترسی به آنها و امنیت شغلی سوال برانگیز حاکم بر فضای کاری ایشان است.

آیا نمی توان این سوال را از مسئولین پرسید که چگونه فردی به سهولت می تواند منزل خود را به محل کسب و کار تبدیل کند و روزانه ده ها نفر به خانه وی رفت آمد کنند و تعداد مشتریانش بحدی باشد که مجبور به نصب سیستم های امنیتی در خانه اش شود و از این راه درآمد کسب کند ولی اداره اماکن نیروی انتظامی و یا شهرداری و سایر سازمانهای ذیربط متعرض او نشوند، در حالی که اگر جوانی در زیرپله ای جوراب ببافد مجبور است ده ها نوع مجوز اخذ کرده و نصف درآمدش را به عنوان مالیات و عوارض پرداخت نماید.

2-اگر دستگاههای مسئول از فعالیت این اشخاص در اهر آگاهی دارندبهتر است دلایل عدم برخورد خود با این افراد را برای افکار عمومی شرح دهند و اگر خبرندارند که بازهم باید در مقابل افکار عمومی به جهت این غفلت رخ داده پاسخگو باشند.

ادامه دارد.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم آذر 1391ساعت 18:11  توسط مرتضی خضوعی  |