مردم اهر شعور سیاسی خود را به رخ کشیدند
این حماسه ی بزرگ مبارک همه ی ایرانی ها
چهار راهِ شورا در اهر
(گویا/198)
رد صلاحیت هر هفت نفر از اعضای فعلی شورای اسلامی شهر اهر(بجز جعفری که گفته است 15 اردیبهشت ماه انصراف داده است) گذشته از دلایل و چرایی آن و نبود مهره های شناخته شده از میان اعضای دورهای قبل، انتخابات 24 خرداد را وارد فاز تازه ای کرده است،نفرات باقی مانده در میدان رقابت یا جاماندگان دوره های پیش اند یا چهره های جوان و بعضاً بسیارجوانِ(!) جویای نامی که برای اولین بار وارد این عرصه شده اند و از این منظر، شرایط موجود، پیش آمدهای احتمالی و ترکیب شواری آینده با چهار احتمال قابل تحلیل است.
1- رد صلاحیت همه اعضای فعلی شورا بیش از همه و حتی خود اعضای شورا حامیان سنتی برخی از آنها را سردرگم کرده است.نبود چهره های قدیمی و برخی از اعضای دوره های پیشین نیز که وجه اشتراکات فراوانی با اعضاء فعلی دارند این سردرگمی را دوچندان کرده است.تغییر مواضع روزانه برخی از متنفذین بازار مستغلات و برخی از شاخصین صنوف تاثیر گذار شهر و چرخش آنها از نامزدی به نامزدی دیگر گویای این واقعیت است. حضور تعدادی از چهره ها و شخصیت های ستاره دار انتخابات های قبلی در ستادهای خانگی چندین نامزده و عدم وجود تمرکز بر روی چهره و چهره هایی یک دست و خاص بیش از هر چیز،نشان از برهم خوردن قاعده ی بازی این مهره گردانان دارد و اگر این سردرگمی تا 24 خرداد ادامه پیدا کند، شورای آینده می تواند ترکیبی از چهره های مستقلِ خارج از حلقه های سنتی و با نفوذ شهر باشد.ترکیبی که خود می تواند به دلیل عدم وابستگی به این حلقه ها آغاز گر راه تازه ای در این شهر باشد و علی رغم نبود چهره های ایدال با تجربه ی قابل اتکا در بین نامزدهای موجود، عدم امتیاز دهی و یا بهتر بگویم عدم باج دهی به کانون های قدرت و ثروت می تواند نقطه شاخص این ترکیب باشد.
2- نبود چهره هایی شاخص و کاریزماتیک،باتجربه و کارنامه دار با عقبه فکری مشخص از حوزه های اقتصادی و تجاری،فرهنگی و هنری و مدیریت شهری و حوزه عمران تصویر خوش رنگ و لعابی از ترکیب شورای آینده به دست نمی دهد، هرچند شورای فعلی و شورای های قبلی از این منظر تصویر مخدوشی از خود بر جای گذارده اند اما حداقل در این دوره برخی از چهره های جوان با مدارک علمی قابل اتکا از برخی کرسی های دانشگاهی، اداری و حوزه عمران وارد عرصه رقابت شده اند که در صورت موفقیت ایشان در غلبه بر جو قومی -قبیله ای و محله ای-روستایی اهر و چرخش آرا به سمت آنها می توان به این ترکیب نیز از منظر دارا بودن حداقلی از تخصص امیدوار بود.
3- با نگاهی به گذشته و بررسی عملکرد برخی از ستاره دارهای انتخابات های گذشته احتمال دارد حلقه های قدرت و ثروت از سردرگمی موجود رهایی یافته و با بهره گیری از تجارب گذشته زمینه حضور چهره های نزدیک به خود را در ترکیب آینده شورا فراهم کنند. این جریان بخصوص از نیمه خرداد شتاب قابل توجهی به خود داده و در ستادهای برخی از نامزدها عهده دار برخی امور(!) شده است. در صورت موفقیت این جریان و با توجه به تازه کار و جوان بودن برخی از نامزدها و عدم برخورداری آنها از پشتوانه های مالی و فکری مشخص احتمال غلتیدن برخی از این نامزدها در تور این جریان وجود دارد و در صورت تحقق این پیش بینی، ترکیب شورای آینده علاوه بر مشکلات و ضعفهای شورای فعلی ننگ وامداری حداکثری از حلقه های قدرت و ثروت اهر را نیز بر پیشانی خواهد داشت.
4- با توجه به نتایج انتخابات های پیشین شورا و نگاهی به چهره های موجود از بعضی محلات خاص اهر با جمعیتی مشخص با ریشه های قومی و قبیله ای وابسته به برخی روستاها، ترکیب آینده شورا می تواند نمودی از نفوذ شهروندانی(!) با علقه های قومی قبیله ای- فامیلی باشد و در صورت عدم موفقیت چند چهره ی قابل اتکای حداقلی و حضور در شورای آینده برای تلطیف جو آن، شواری آینده را باید در قالب سمفونی ناموزونی از ترکیب چهره های ضعیفِ وابسته به اقوام و محلات و گروههای کوچک با تفکراتی محدود تصور کرد، یک سمفونی ناموزون با آهنگی گوش خراش که در صورت اجرای این آهنگ در ساختمان شورای شهر اهر در جنب سالن بحران شهرداری، سازندگان آن را باید در میان اعضای فعلی و دوره های قبلی شورا جستجو کرد، سازندگانی به غایت چیره دست!
آیا همچنان گره ترافیک اهر کورتر می شود؟!
(گویا/۱۹۶)

مشهور است كه در اوايل قرن حاضر وقتي شهر اهر سه خيابان بيشتر نداشت، تنها در برخي از اوقات خودروي متعلق به دكتر قاسم خان اهري و يا خودروهاي نظامي متعلق به ژاندارمري در حال عبور از اين خيابان ها ديده مي شدند و در اكثر اوقات اين خيابانها با پياده روهاي امروزي تفاوت آنچناني نداشته و تنها به عبور عابرين و گذر چند درشكه اختصاص داشته اند. تصاويري كه از آن روزها به يادگار مانده خود به روشني گوياي واقعیت است.
و امروز هم نَقل محافل اهري هاست كه از پنج خيابان اصلي اين شهر سه موردش بي كم كاست همان سه خيابان اوايل قرن معاصر است كه تنها تفاوتشان با آن روزها در يك رويه ي آسفالتي است و لاغير.
چرايي اين رويداد و عوامل دخيل در عدم رشد همگون ساختارهاي شهري در اهر محل بحث اين نوشتار نيست و در اين مجال صرفاً با توجه به رويدادهاي ترافيكي رخ داده در چند وقت اخیر -از جمله تغییر مسیر دهی میدان آزادی و یا یک طرفه شدن خیابان آل محمد در حدفاصل میدان شهرداری تا تقاطع آزادگان در مسیر جنوب به شمال- به تحلیل و کالبدشکافی تغییرات اعمال شده بر ترافیک اهر خواهم پرداخت.
در این که خیابانهای اهر از جمله سه خیابان تاریخیِ(رجایی،امام خمینی(ره) و شیخ شهاب) و چند خیابان جدید و غیر اصولی دیگر از جمله رسالت، روز به روز ظرفیت و توان بر دوش کشیدن ترافیک رو به سنگینی این شهر را از دست می دهند شکی نیست و نیز در اینکه برای مهار این ترافیک، راهکارهای اصولی و علمی نیاز است و باید برای سروسامان دادن به آن چاره ای اندیشیده شود جای تردیدی وجود ندارد.اما نکته اصلی دقیقاً همین جاست؛ کدام اندیشه و کدام راهکار؟
آیا یک طرفه کردن همه ی خیابان های اصلی یک شهر و ارائه ی طرح های من درآوردی همان راه حل علمی و اصولی برای کنترل ترافیک یک شهر است؟ خیابان رجایی در مسیر غرب به شرق سالهاست که یک طرفه است و در دو میدان اصلی آن(معلم و آزادی) از چهار مسیر منتهی به این میادین سه مسیر یک طرفه است،با عبور از تمام ایرادهای علمی وارد بر این تغییرات ترافیکی و چشم پوشی از آنها بدلیل بهانه های(!) قابل درک،امروز در میان بُهت متخصیین علم ترافیک، به طرحی بر می خوریم که در آن یک سمت از میدان آزادی با موانع پلاستیکی مهار شده و برای عبور تاکسی ها از سمت خیابان طالقانی (راسته بازار) مسیر عبورِاختصاصی ایجاد شده و عملاً مفهوم میدان در این محور از بیخ متلاشی شده است.
با پذیرش تمام براهین و ادله های قابل پیش بینی مسئولین در خصوص طرح های اعمال شده،توجه ایشان را به چند نکته و پرسش اساسی جلب می کنم؛
براساس کدام اصل ترافیکی، خیابانی یک طرفه در تقاطعش با یک خیابان یک طرفه دیگر می تواند دارای میدانی برای چرخش ترافیک باشد؟ کارکرد میدان آزادی در خیابان رجایی چیست؟ مسیر دهی و ایجاد چرخش ترافیک برای دو خیابان یک طرفه؟! دلایل علمی و اصولی مسئولین بزرگوار برای تغییرات اعمال شده در این محدوده چیست؟!
یک طرفه نمودن خیابان آل محمد در حدفاصل میدان شهرداری و تقاطع آزادگان از جنوب به شمال که اخیراً و در میان نارضایتی مشهود رانندگان تاکسی شاغل در این مسیر به وقوع پیوسته، با کدام ادله و برای ایجاد چه نوع مسیر دهی به ترافیک این محدوده اعمال شده است؟ با چشم پوشی از سایر ایرادات این طرح، آیا جز این است که با این اقدام حجم ترافیک سرازیر شده از شمال شهر،خصوصاً تاکسی های کوی شهریار،شهرک شیخ شهاب،کوی صفا و چلب وردی سر از میدان معلم در خواهند آورد؟
بی شک ردیف کردن ایرادات وارده بر این طرح ها کار بسیار ساده ای است اما از انصاف بدور است که نیت مسئولین مربوطه در این خصوص را زیر سوال ببریم.شکی وجود ندارد که این عزیزان با دیدی مسئولانه سعی در سروسامان دادن به وضع نامناسب ترافیک خیابان های اهر خصوصاً در محل تقاطع خیابانهای کم عرض این شهردارند و از این نظر تلاش آنها ستودنی است اما هیچ کدام از این ها نافی وظیفه ما در گوش زد کردن اشتباهات احتمای نیست.
احتمالاً بزرگوارانی بعد از رویت این نوشتار کلیت آن را در تخریب شان و جایگاه خود ارزیابی خواهند کرد که قضاوت در این خصوص را به مخاطبین وا خواهم گذارد و حتی با وجود اعتقاد به این اصل که الزاماً نقد نمی تواند توام با ارائه ی راهکار باشد، جهت نشان دادن حسن نیت این قلم در باب دخول به بحث ترافیک اهر چند راهکارِ ابتدایی ارئه می کنم تا مشخص شود که بدون دست یازیدن به طرح های من درآوردی هم می توان بر ترافیک قفل شده یک محدوده تغییراتی مفید اعمال کرد.
ابتدایی ترین و مفیدترین راهکار امتحان شده برای حل معضل میدان آزادی با توجه به موقعیت استثنایی راسته بازار اهر، می تواند قطع مسیر دهی کامل خیابان طالقانی(راسته بازار) با همکاری شهرداری و سنگ فرش کردن این محدوده و ایجاد یک مرکز تجاری مدرن در این فضا با الگو برداری از خیابان تربیت تبریز و خیام ارومیه و نیز برداشتن سازه ی موجود در میان میدان و انتقال سمبل مقدس آن به موزه شهر باشد، که با این اقدام نتنها چهره و نمای مرکزشهر دگرگون و مدرن می شود بلکه از حضور شهروندان با استفاده از خودرو در مرکز تجاری شهر نیزجلوگیری می شود و ترافیک حاصل از این خودرو ها به خیابان رسالت(با حجم ترافیک کم) تخلیه شده و همچنین نبودِ آن سازه عظیم در وسط خیابان با ایجاد فضای بیشتر امکان حضور و استقرار مناسب تاکسی ها را نیز به وجود می آورد. یادآوری می کنم که در کمتر شهری یک محدوده با این ویژگی و قابلیت اجرای چنین طرحی مفید یافت می شود که متاسفانه این قابلیت در اهر هنوز کشف نشده است.
به وضوح برای کنترل ترافیک خیابان های اهر می توان راهکارهای ساده و قابل اجرا ارائه داد که متاسفانه از ظرفیت این نوشتار خارج است اما در خاتمه به چند راهکار کلی بسنده می کنم از جمله؛جلوگیری از بذل و بخشش شهرداری در اعطای مجوز برای احداث مراکز و مکانهای مولد ترافیک همچون بانکها،پاساژها و مجتمع های تجاری جدید در خیابانهایی که بدون این مراکز هم ترافیک شان سنگین و غیر روان است و نیز برچیدن تمام سازه های موجود در تقاطع خیابان های یک طرفه و ایجاد تقاطع شطرنجی و اعمال کتنرل ها و محدودیت های ترافیکی علمی با کارایی بالا که در تمام شهرهای دارای ترافیک سنگین اعمال و اجرا می شوند.